Communiquer la RSE

janvier 20, 2016

Qu’est-ce que la RSE ? Qu’est-ce que cela implique pour une entreprise ? Est-ce une préoccupation pour les parties prenantes ? Si oui, comment les entreprises peuvent-elles communiquer sur ce sujet ? Vous êtes un manager responsable, un consommateur engagé, un citoyen actif : ce MOOC « Communiquer la RSE » est fait pour vous ! Le cours en ligne est gratuit, accessible depuis n’importe quel endroit et peut facilement s’intégrer à votre emploi du temps.

Ce module d’e-learning a été conçu et piloté par Valérie Swaen, professeur et chercheur en RSE, Louvain School of Management, Université Catholique de Louvain. Et j’ai eu le plaisir d’y contribuer.

Pour en savoir plus : Communicating CSR

Communicating CSR

Driven by global crises in financial, economic, and governance systems, companies all over the world devote massive resources to their corporate social responsibility (CSR). But what is CSR? What does it mean, and what does it involve? Do stakeholders really care, and if they do, how should companies communicate with them? In uncertain modern climates, CSR is a crucial driving force of a (r)evolution in business.

If you are interested in the relationship between business and society, this course is for you! It is especially relevant for industry, public policy, and academic professionals working on CSR, as well as students following a traditional business curriculum who are interested in key value questions. The content is also accessible for consumers who are curious about how to make informed decisions while pursuing their own well-defined, long-term, responsible consumption goals.

This course addresses CSR in two ways:

  • As a reflection of corporate self-awareness
  • As a source of innovation and a means to deal with heightened competitiveness, demands for sustainable development, and shifts in international governance

By presenting insights from CSR experts, from both academia and practice, this course provides a way for managers, consumers, and citizens to acquire in-depth insights and critical perspectives on companies’ CSR activities and communications. The multi-industry case study structure of this course enables participants to confront the challenges facing today’s managers as they seek to develop and communicate their own CSR initiatives. Dedicated discussion forums also are available for participants to present personalized CSR cases.

To help participants manage and communicate about CSR with various internal and external stakeholders, this course seeks to:

  • Support current and future business leaders in their efforts to make responsible leadership, sustainable production, and consumption central to their corporate vision.
  • Help citizens to function more effectively as informed watchdogs and responsible consumers.

What you’ll learn

  • Understand the multidimensional nature and content of corporate social responsibility.
  • Adopt a critical perspective on managerial practices related to societal issues.
  • Stimulate and manage impactful changes in organizations, toward more responsible postures.
  • Reconcile multiple stakeholders’ interests (and understand the importance of doing so), into a clear, persuasive, smart action and communication plan.
  • Recognize the risks of CSR washing, as well as the opportunities related to a strong CSR communication strategy.

Learn more : Communicating CSR

Mathieu Jahnich.

Consultant-chercheur

J’aide les entreprises à relever les défis de la transition écologique grâce à une communication plus responsable.

EN SAVOIR PLUS SUR MOI

Inscription newsletter.

Vous recevrez régulièrement (pas plus d’une fois par mois) mes dernières actualités et publications.

INSCRIPTION NEWSLETTER

Formez-vous.

Master Class Communication responsable 

Formations à la communication responsable conçues et animées avec Thierry Libaert. Des séances courtes, 100% à distance, qui donnent l’envie et les moyens d’agir. Satisfaction globale des participant·es : 8,3/10.

DÉCOUVREZ LE PROGRAMME

Greenwashing  

Une formation exclusive en vidéo à la demande sur la plateforme Uplawder pour approfondir le sujet, améliorer vos pratiques de communication et réduire les risques d’accusation de greenwashing.

DÉCOUVREZ L’OFFRE COMPLETE

Marketing et communication plus responsables

3 jours de formation en présentiel à Sciences Po, pour mieux comprendre le rôle du marketing et de la communication en faveur de la transition écologique et actionner des leviers d’amélioration pertinents.

DÉCOUVREZ LE PROGRAMME

Communication RSE, com responsable et réputation

Cette formation de 2 jours en visioconférence vous permettra de comprendre les enjeux et objectifs de la RSE et d’acquérir une méthodologie pour mettre en place une communication RSE responsable et la valoriser.

DÉCOUVREZ LE PROGRAMME

Communication responsable

Une formation de 14 heures organisée par La Fabrique des possibles et financée par l’AFDAS, en visioconférence, pour comprendre les enjeux, se positionner dans le panorama des acteurs engagés, identifier et mettre en œuvre les leviers d’action.

DÉCOUVREZ LE PROGRAMME

Communiquer sur sa démarche RSE/RSO de façon efficace et responsable

Une formation d’un jour et demi (10 h) pour identifier les leviers d’actions vers une communication plus responsable et maîtriser les différentes facettes de communication des engagements RSE d’une organisation, en interne et en externe.

DÉCOUVREZ LE PROGRAMME

Les derniers articles